فرودی ایمن تر
گروه کوهنوردی کوهستان غربی بروجرد
کوهپیمایی و سنگنوردی

گره های قفل شونده در میان افرادی که خواستار فرودی ایمن هستند طرفداران بسیاری دارد.رایج ترین سیستم پشتیبان فرود استفاده از گره های قفل شونده مانند پروسیک٬مشار و ... و اتصال آن ها به یکی از حلقه های پای صندلی فرود می باشد.دست ترمز با حرکت دادن و لغزاندن گره مانع از قفل شدن گره می شود اما در مواردی شما کنترل دست ترمز را از دست داده و گره با قفل شدن باعث توقف شما و تضمین ایمنی شما می گردد.دلایل بسیاری برای از دست دادن کنترل طناب و قفل شدن گره وجود دارد و در مواردی هم ربط چندانی به تازه کار یا حرفه ای بودن فرد وجود ندارد٬دلایلی مانند :عدم تسلط بر فرود٬سوختن دست٬اصابت سنگ به دست٬حمل بار سنگین٬گرفتن عضله دست و یا توقف برای عکاسی٬جمع کردن میانی ها و ... .

متاسفانه گره های قفل شونده زمانی به درستی عمل می کنند که فاصله مناسبی با وسیله ی فرود داشته باشند٬در غیر این صورت گره وارد وسیله فرود شده و عمل نخواهد کرد.

 

راه حل پیشنهادی

میان وسیله فرود وهارنس تان فاصله ایجاد کنید!!!

برای این کار می توان از یک تسمه ی بلند(۱۲۰سانت) و یا یک دیزی چین استفاده کرد.در میانه ی تسمه ی خود یک گره ی خفت ایجاد کرده و سپس تسمه را به هارنس خود متصل کنید(با استفاده از گره قلاب٬همان روش معمولی که دیزی چین و خود حمایت خود را به هارنس متصل می کنید).

             

وسیله فرود خود را قبل ازگره بر روی تسمه متصل کرده و بر انتهای تسمه یک کارابین متصل کرده و آن کارابین را به حلقه ی هارنس خود وصل کنید(از این کارابین به عنوان خود حمایت نیز می توان استفاده نمود).گره قفل شونده را در پایین ابزار فرود بزنید.این روش فاصله ی مناسبی را میان وسیله ی فرود و گره ایجاد می کند.

                              

Enlarge
 
 

این روش مزایای بسیاری دارد٬فضای اضافی ایجاد شده در پایین وسیله فرود این امکان را به شما می دهد که از دو دست به عنوان دست ترمز استفاده کنید و سرعت فرود خود را کنترل کنید.به دلیل بالا قرار گرفتن وسیله فرود و ایجاد مرکز ثقلی بهتر٬ در هنگام حمل بار های سنگین راحت تر می توان صاف و مستقیم ایستاد و تعادل خود را حفظ کرد. از کارابینی که به انتهای تسمه متصل کرده اید نیز می توان به عنوان خود حمایت استفاده کرد.همچنین به شما این امکان را می دهد که گره ی قفل شونده خود را به جای اتصال به حلقه ی پا٬ آن را به حلقه ی کمر متصل کنید و ... .

                                     

این روش معایبی نیز دارد.به دلیل بالا قرار گرفتن وسیله فرود امکان گیر کردن موی سر٬روسری٬دستمال سر ٬بند های لباس و ... در وسیله فرود افزایش می یابد.

 

پی نوشت ۱ :

از گره های قفل شونده به دو صورت می توان بهره گرفت٬در بالای وسیله فرود و یا در پایین وسیله ٬که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هنگامی که از گره در پایین وسیله فرود استفاده می کنیم٬می توانیم همزمان از دو دستمان برای ترمز استفاده کنیم.همچنین باز کردن گره  هنگامی که قفل شده است به آسانی انجام می گیرد.عیب این روش آن است که اگر فاصله میان وسیله فرود و گره به درستی تنظیم نشده باشد گره وارد وسیله فرود شده و عمل نخواهد کرد.

                                                          

 

 

زمانی که گره در بالا وسیله فرود است طول گره باید بلند باشدتا فرودی راحت تر داشته باشیم و مانع از قفل شدن پی در پی آن شود(طول طناب گره باید حدودا به اندازه ی یک دست نیم باز باشد).این روش دیگر خطر وراد شدن گره به داخل وسیله فرود را نداشته ولی در صورت قفل شدن ٬باز کردن آن وقت گیر و انرزی بر است.

در هر دو روش دست نباید بر روی گره قرار گیرد٬بلکه باید بالای آن قرار گیرد و گره را بر روی طناب بلغزاند. اگر طول گره کوتاه باشد و یا دست بر روی گره قرار گیرد باعث می شود که گره مرتبا قفل شود.

توجه:در مسیر های چند کارگاهه نفر اولی که فرود می رود باید همواره گره قفل شونده را در بالای وسیله فرود بزند٬به دلیل اینکه فرد امکان خارج شدن از انتهای طناب را دارد و اگر گره در پایین وسیله فرود باشد هیچ تاثیری برای ایمنی ما نخواهد داشت.(البته گره انتهای طناب فرود فراموش نشود٬گره نیز باید به اندازه ای بزرگ باشد که از داخل وسیله فرود رد نشود!!!)

                                                      

 

 

روش بازکردن گره های قفل شونده

اگر گره در پایین وسیله فرود است باز کردن گره به راحتی صورت می گیرد.ابتدا با یکی از دست هایمان طناب را در وسیله فرود فیکس کرده و وزن خود را بر روی وسیله فرود آن انتقال می دهیم و با دست دیگر گره را شل کرده و آن را باز می کنیم.

 

زمانی که گره در بالای وسیله فرود است به روش زیر عمل می کنیم.

ادامه طناب را چند بار بدور پاهایتان حلقه کنید٬ ادامه آن را در ‏دستتان بالا ببرید و در بالای گره محکم نگاه دارید و بر روی آن به ایستید . در این حالت وزن شما از روی ‏پروسیک به روی طناب منتقل می شود و براحتی می توانید پروسیک را آزاد کنید.‏
بعد از شل کردن گره پروسیک بادست آزاد طناب را درزیر ابزار فرود کنترل می کنید . حلقه ها را از دور ‏پایتان رها می کنید و باز به فرود ادامه می دهید.‏
اگر از گره پروسیک استفاده می کنید تعداد حلقه ها سه دوریا شش حلقه است. و کارابین مورد استفاه ‏باید پیچدار باشد.

                                                  

 

 نکته مهم :در هارنس های جدید٬آن هایی که سگگ آن ها نیازی به برگرداندن مجدد ندارند٬هنگامی که گره قفل شونده را با کارابین به حلقه ی پا ی آن ها متصل می کنیم سگگ آن ها باز شده و باعث شل و باز شدن حلقه ی پا می شود.بهتر است که اگر قصد استفاده از حلقه ی پا را داریم آن را به قسمتی از حلقه ی پا وصل کنیم که سگگ وجود ندارد.

خود حمایت در فرود یک باید است . اگر به جانتان علاقه دارید آن را هیچگاه فراموش نکنید. (هیچ ربطی هم به تازه کار و یا حرفه ای بودن نداره٬یرای همه لازمه.خود دانید ... .)

البته استثنا هایی هم وجود دارد.در چندین جا خوانده ام که در رشته هایی مانند دره نوردی از گره های قفل شونده نباید استفاده کرد.دلیل این امر هم این است که در مکان هایی مانند آبشار ها امکان دارد که نیرویی که اب بر فرود رونده وارد می کند باعث قفل شدن گره و گیر کردن فرد در زیر آب شود و این امر باعث می شود که فرد به درستی نتواند تنفس کند و یا حتی باعث خفگی شود و همچنین نیروی آب امکان باز کردن گره را به راحتی نمی دهد.

و همچنین بخوانید در ایران کوه(ایران کوهی که متاسفانه دیگر به روز نمی شود)

منابع :مجله کلایمبینگ ٬ وبسایت آقای پارسایی ٬وبلاگ انجمن کوهنوردان امریکا٬طرح درس فدراسیون و راهنمایی های دوستان خوبم.


ترجمه و گرداوری : امیر محمد باغچه سرا

 


نظرات شما عزیزان:

مجيد رعايايي
ساعت9:18---19 آبان 1390
درود بر رفقاي عزيزم در بروجرد.بسيار خوشحالم كه در عصر بي‌حوصله‌گي‌هاي مدام هنوز هم شما راه " پرسه" در ارتفاع " بودن " را مي‌آزماييد.و خسته‌گي اثيري اين روزها ، پاي رفتنتان را كند نمي‌كند درود فراوان بر شما.
و ديگر:ياد خاطرات با شما بودن( علي دريايي- علي بلوريان-حسين نخجواني) فراموشمان نمي‌شود.جانتان سلامت.


afsane
ساعت18:40---9 آبان 1390
salam be shoma mc k sar zadi ama tabadole link chi shod????qabel nadunestid?????

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:,
ارسال توسط گروه کوهستان غربی - علی دریایی - مسعود شعبان یاراحمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 87420
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 48
تعداد آنلاین : 1