اشتران کوه آلپ ایران (قله سن بران)
گروه کوهنوردی کوهستان غربی بروجرد
کوهپیمایی و سنگنوردی

روز جمعه مورخ 91/1/4 ساعت 8:30 صبح با یکدستگاه سواری پراید به همراهی 4 نفر از همنوردان خوبم بروجرد را بمقصد روستای تیون از توابع شهرستان ازنا ترک می کنیم، ساعت 10:10 به روستا رسیدیم.

پس از پیاده شدن از ماشین و آماده کردن کوله ها و تجهیزات مسیر پیاده رو را از جنوب روستا به سمت پناهگاه گل گل آغاز کردیم، ابتدای مسیر را با شیبی تقریبا" زیاد شروع کردیم، بعد از رسیدن به بالای شیب راه مسطحی را با شیب ملایم پیش گرفتیم.

در مسیر کوهپیمایی به صحنه های زیبا از پوشش گیاهی برخوردیم که با فرارسیدن فصل بهار تازه سر از خاک در آورده بودند، در مسیر مالرو و پایکوب تپه ماهورهای بزرگ و نسبتا" مرتفعی را طی کرده و ساعت 13:30 بعد از گذشتن از شیب تند و استراحت 10 دقیقه ای در چندین نقطه و نهایتا" با بالا رفتن از سینه کش این دره به پناهکاه اول (گل گل ) می رسیم . چشمه معروف گل گل نیز در کنار همین پناهگاه می باشد که آب خنک و گوارایی دارد.

نهار را همراه همنوردان خوبم درون پناهگاه صرف نمودیم، بعد از 1:30 استراحت و صرف غذا در ساعت 15 ادامه مسیر را از سر گرفتیم، بعد از گذرگاه برفی که شیبی ملایم داشت به ابتدای گُرده ماهی رسیدیم.

برای فتح قله باید از دو شیب تند به نام گُرده ماهی و قاطر کوش و سنگی به نام سنگ مثقال عبور کنیم که پس از آن به پناهگاه دوم چال کبود میرسیم که از آنجا امکان صعود به دو قله سن بران و گل گل را خواهیم داشت.

چهار ساعت کوهپیمایی با شیبی زیاد و کوله های سنگین در ساعت 19 به جان پناه نارنجی رنگ چال کبود رسیدیم، که متأسفانه در آن وقت ساعت با همه سختی های طول مسیر به صحنه خوبی بر نخوردیم، درب جان پناه کنده شده بودو پنجره ها شکسته شده و داخل جان پناه را سطحی 1 متری از برف پوشانده بود.

با کلیۀ اعضای تیم سطح داخل جان پناه را مسطح کرده و خود را آماده شب مانی کردیم.

صبح روز 91/1/5 بعد از سپری کردن شبی بسیار سرد و نامناسب به جهت شب مانی خود را آماده صعود به سمت قله ساختیم، خوشبختانه روحیه بچه ها بسیار خوب بود، صبحانه را صرف نمودیم و در ساعت 9 صبح از قیف سمت چپ چال کبود که شیب کمترو خطر سقوط بهمن کمتری داشت را پیش گرفتیم.

با احتیاط و با در دست داشتن کلنگ بالا رفتیم، قیف را تا انتها پیش رفتیم و بر فراز و بلندای چال کبود رسیدیم، صخره ها و سنگ لاخها را که در قسمتهای پوشیده از انبوه برف بود را پشت سر گذاشته و در ساعت 11:30 به قله 4150 متری سن بران رسیدیم.

حس زیبای رسیدن به قلۀ و یا دیدن صحنه و منظرۀ زیبایی در دل طبیعت که باعث می شود انسان تمام خستگی و سختی ها را برای رسیدن به هدف تحمل کند، خوشحال از صعودی موفقیت آمیز همدیگر را در آغوش کشیدیم و بعد از گرفتن عکس و صرف تنقلات از فراز قله به سمت پائین حرکت کردیم.

راه برگشت را از همان مسیر رفت پی گرفتیم و در ساعت 14 به جان پناه چال کبود رسیدیم، همراه دوستان نهار را صرف نموده و در ساعت 15 بعد از جمع آوری لوازم و بستن کوله ها راه برگشت را پیش گرفتیم.

با احتیاط از سراشیبی پائین آمدیم و در ساعت 16:45 به پناهگاه گل گل رسیدیم، کنار چشمه گوارای گل گل تنقلات و چای صرف نموده و بقیه راه را ادامه دادیم و در ساعت 19:15 به روستای تیون رسیدیم، سوار ماشین پرایدی که کنار روستا پارک کرده بودیم شده و به سمت بروجرد حرکت کردیم.

سرپرست برنامه: علی دریایی

گزارش برنامه: علی دریایی

نفرات شرکت کننده: آقایان حسین نخجوانی، علی دریایی، یاسر حیدری، علی فروتن و حامد منیری

نظرات شما عزیزان:

علير ضا مفيد
ساعت11:48---9 ارديبهشت 1392
من از مشهد باشما تماس ميگيرم من بهاتفاق جمعي از دوستان همنوردم اين مسيررا طي كرديم خيلي دوست داريم باشما ارتباط داشته باشيم اگر تمايل داريد بامن تماس بگيريد 09153118792 عليرضا مفيد

سعيد سرلك
ساعت11:26---17 ارديبهشت 1391
با سلام و عرض ارادت
تصاوير و گزارش ها بسيار زيبا بود-
جهت اطلاع : پس از چندين مورد بررسي تصاوير ماهواره اي سايتهاي مختلف از جمله گوگل ارث وهمچنين ثبت ارتفاع و تحليل شرايط محيطي از جمله سرماي منطقه-اولين برفهاي پاييزي و حتي شهريورماه و ماندگاري يخچالها بلندترين قله استان لرستان قله قاليكوه با حداقل ارتفاع 4087 متر بوده و قله سن بران اشترانكوه با ارتفاعي كمتر( نه 4150 ) دومين كوه مرتفع لرستان مي باشد-

گودرزی
ساعت19:10---16 فروردين 1391
سلام دوست عزیز
وب بسیار کامل و زیبایی دارین
لطفا مرا به اسم ( وب رسمی بسکتبال بروجرد123)