طناب کثیف , خطرناک تر از آن چیزی که فکرش را بکنید!
گروه کوهنوردی کوهستان غربی بروجرد
کوهپیمایی و سنگنوردی

ضرب المثل قدیمی "a person who steps on the rope buys beer"( تقریبا به معنای: کسی که پا بر روی طناب می گذارد٬مست است) معنای تازه ای در سمپوزیم بین المللی امداد فنی سال 2010(ITRS) به خود گرفت.

بیشتر افراد و سنگنوردان از این موضوع که آلودگی باعث کاهش استحکام طناب می شود آگاهند.احتمالا سنگ ریزه و شن های درون بافت طناب به خاطر کشش های طناب و بازگشت به حالت اول در حین استفاده باعث بریده شدن رشته های طناب می شود,اما به چه میزان آلودگی باعث آسیب دیدن و کاهش مقاومت  طناب می شود؟

طبق پژوهش ارایه شده در ITRS این مورد بررسی شد و بر اساس نتایج به دست آمده سنگنوردان می بایست ابزار و طناب های خود را مورد باز رسی قرار دهند.اگر چه این آزمایش به صورت چشمی و در عملیات امداد صورت گرفت ٬ ولی می توان نتایج آن را به راحتی در مورد صعود ها و سنگ نوردی معمول نیز در نظر گرفت.

 

آزمایش:

طناب پروسیک ۸ م.م در آب آلوده ای که حاوی شن نیز بود قرار داده شد ٬ سپس رها شد تا خشک شود.سپس به آرامی تحت نیروی ۵۰۰۰ پوندی(حدودا ۲۲۵۰kg) که شبیه سازی شرایط استفاده از طناب طی عملات نجات بود قرار گرفت.آزمایش نشان داد که  پس از یک بار آلوده شدن و در معرض فشار قرار گرفتن طناب ٬ تقریبا ۲۰٪ از مقاومت طناب کاسته می شود.بعد از انجام ۸ مرحله حدودا ۴۰٪ مقاومت طناب کاهش یافت.

چهل درصد!بسیاری از سنگ نوردان از طناب های ۶م.م که تحمل انها حدودا ۲۰۰۰ پوند (حدودا ۹۰۰کیلوگرم) است استفاده می کنند.

طبق پژوهش ITRS مقاومت طنابچه ی آلوده ی ۶م.م در حدود ۵۵۰ کیلوگرم است.حالتی را فرض کنید که فردی با وزن  تقریبی ۷۵ کیلو گرم  که ۵ متر از کارگاه صعود کرده است بر روی کارگاه پاندول شود (منظور این است که نیرو مستقیما به کارگاه وارد شود و میانی وجود ندارد) ٬ در این صورت نیروی وزنی معادل ۸۱۵ کیلوگرم تولید خواهد شد.کارگاهی که به درستی در جهت سقوط تنظیم نشده امکان دارد به سبب نیروی این پاندول پاره  و کنده شود.

 

چند بار پیش آمده که شما ازطناب و یا تسمه های خود به درستی مراقبت نکرده اید؟

آیا شما هم تسمه ها و یا طنابچه های خود را از حلقه ی ابزار هارنس خود آویزان می کنید؟چند بار بر روی آن ها نشسته اید و باعث شده اید که خاک و شن ریزه وارد آن ها شود؟چند بار پیش آمده که شما طناب خود را بر روی زمین خاکی و کثیف پرتاب کنید؟

مدیر کیفیت شرکت Kolin powick , Black Diamond بعضی از طناب های کارکرده ی ۹.۴ م.م معمولی را مورد آزمایش قرار داده و دریافته است که قسمت های انتهایی طناب که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند٬ بر اثر نیروی ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ پوند از هم گسیخته می شود!! (نتایج آزمایش را ببینید.)

ITRS به سنگنوردان پیشنهاد می کند که در مورد زمان کنار گذاشتن طناب و تسمه و دیگر وسایل خود که دارای بافت هستند تجدید نظر کنند.زیرا آلودگی باعث فرسایش طناب ها بیش از مقداری که تا کنون تصور می کرده ایم می شود.

 

ایمنی طناب

آیا شستن طناب باعث کاهش آسیب دیدگی طناب توسط آلودگی می شود؟

گروه تحقیقی آقای Lee Lang بر روی این موضوع در حال تحقیق هستند ٬ اما به نظر او احتمالا جواب منفی است!!به احتمال زیاد شست و شو باعث شود که آلودگی و شن ریزه ها بیشتر به عمق هسته طناب نفوذ کنند و از آنجایی که صابون نیز می تواند به عنوان یک روان کننده عمل کند و نمی تواند شن ریزه ها را پاک کند به دلیل اینکه آن ها قابلیت حل شوندگی ندارند.پس بهتر است  طناب خود را از ابتدا به دور از آلودگی قرار دهید و از آن ها مراقبت کنید .

 

دیگر عواملی که باید در مورد آن ها محتاط باشید:

۱- آب

طناب ها زمانی که خیس هستند حدودا ۳۰٪ از مقاومت خود را از دست می دهند.(زمانی که خشک می شوند به حالت اول باز می گردند و مقاومت خود را باز می یابند).

 

۲- نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت طناب ها تحت تابش شدید خورشید باعث آسیب دیدن آن ها می شود.می بایست طناب ها و تسمه های خود را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه داری کنید.

 

۳-گرما

گرمایی که بر اثر اصطکاک به وجود می آید به راحتی می تواند طناب و یا تسمه را ذوب کند.بیشتر سنگنوردان ابزار فرود خود را بعد از فرود سریعا جدا می کنند اما آیا تا کنون به گرمای ایجاد شده به دلیل پایین دادن شما در کارابین و یا حلقه ی فرودی که در انتهای مسیر های اسپرت قرار دارند توجه کرده اید؟فرود آمدن به جای پایین دادن باعث رفع این مشکل می شود و هم می تواند طول عمر حلقه ی فرود را افزایش دهد.

 

۴- اسید ها

می بایست طناب ها و تسمه های خود را به دور از اسید ها و مواد شیمیایی نگه داری کنید.سفید کننده ها٬ آب اکسیژنه ٬ اسید باطری باعث وارد شدن آسیب جدی به  طناب می شود.

 

منبع : مجله ی کلایمبینگ  Jan-2011 

ترجمه : امیر محمد باغچه سرا


نظرات شما عزیزان:

مجید
ساعت1:47---27 تير 1391
ممنون از متن خوبتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط گروه کوهستان غربی - علی دریایی - مسعود شعبان یاراحمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 87479
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 48
تعداد آنلاین : 1